Má stát podporovat dálkové autobusy místo dálkových vlaků?
Proto nedávno padl návrh, aby Ministerstvo dopravy mělo pravomoc objednávat a dotovat provoz dálkových autobusových spojů, pokud v podobné trase jede pomalejší vlak. Tento návrh, který byl předložen, je i tak odůvodněn – tedy pomalostí některých železničních tratí a nedostatečným pokrytím poptávky cestujících dálkovými autobusy.
Jako příklad, kde by státní objednávka dálkových autobusů mohla fungovat, se uvádí trasa Praha – Liberec, kde cesta vlakem trvá 2,5 hodiny, zatímco cesta autobusem trvá pouze něco přes 1 hodinu. Je známo, že dálkové autobusy dvou největších dopravců jezdily před koronavirovou krizí plně vytížené a při nákupu jízdenky na poslední chvíli byl velký problém sehnat volné místo. Tento stav se nejspíš vrátí na podzim, kdy lze očekávat návrat pracujících a studentů. Objednávka dalších autobusů státem by sice mohla posílit kapacitu spojů, má však úskalí a ještě se k tomu vrátím.
Problém s kapacitou autobusů mezi Prahou a Libercem se nikdy nepodaří optimálně vyřešit, vzhledem k množství zájemců o přepravu mezi oběma městy (pokud neuvažujeme koronavirovou krizi). I kdyby autobusy jezdily ve špičkách „jako tramvaj“, nebude jejich kapacita stačit, a to ani v případě, pokud bude umožněna přeprava stojících cestujících. Zároveň se mohou stávající dopravci ozývat, proč stát dotuje autobusy navíc, když tyto dvě společnosti jezdí bez státních dotací (pokud neuvažujeme kompenzace za slevy na jízdném).
Návrh by tedy měl praktický důsledek nejspíš zcela jiný, než jaký byl původně zamýšlen. V případě, pokud by se změnila vláda a politické priority, mohlo by dojít ve snaze ušetřit k rušení dálkových vlaků, především motorových rychlíků. Stát by mohl říct, že raději objedná autobusy, vždyť je to přece papírově levnější. Ovšem v mnoha případech by se jednalo o razantní zhoršení dopravní obslužnosti.
Uvedu příklad z našeho kraje: rychlíkovou trasu Most – Plzeň. Na objednávce těchto vlaků se finančně podílí kromě Ministerstva dopravy i Ústecký a Plzeňský kraj. Tyto rychlíky se podařilo v minulosti zachránit před jejich zrušením, které se zvažovalo. Ústecký kraj zde dokonce některé spoje přiobjednává.
Za vlády Petra Nečase (ODS) byla snaha šetřit peníze, kde to jen trochu šlo, a škrtalo se i na železnici. Ministerstvo dopravy pod vedením Víta Bárty (Věci veřejné) v roce 2011 ukončilo objednávku spěšných vlaků Chomutov – Lužná u Rakovníka, čímž přeneslo celou finanční zátěž na Ústecký a Středočeský kraj. Znamenalo to velkou redukci spojů a dodnes se nepodařilo vrátit provoz na původní rozsah. Nicméně se o to snažíme, v prosinci 2019 jsme přidali nové vlaky alespoň v úseku Chomutov – Žatec.
Ke škrtu rychlíků Most – Plzeň v té době nakonec nedošlo. Mám ale obavu, že by se tyto úvahy opět staly relevantními, obzvlášť v případě, kdyby Ministerstvo dopravy mělo pravomoc objednávat dálkové autobusy, třeba i místo rychlíků. Jak trasa do Plzně, tak i ta do Lužné u Rakovníka mají společné to, že autobusy nedokážou území obsloužit tak efektivně jako vlaky. Důkazem může být organizace výluk, a to jak v minulosti v podání ČD, tak i dnes v podání dopravců GWTR a DLB. Náhradní autobusy běžně nestíhají jízdní doby vlaků a musí se vydávat výlukové jízdní řády. Přestupní vazby během výluk nefungují, problémy jsou v Plzni, v Žatci i v Lužné u Rakovníka.
Kraj jako objednatel samozřejmě dostává informace o tom, jak jsou výluky organizovány, a je si vědom toho, že vzhledem ke špatné kvalitě silniční sítě není možné výluky organizovat lépe. Silnice I/27 navíc vede mimo čtyři významná sídla, které rychlíky obsluhují – Podbořany, Vroutek, Kryry a Žihli. To samozřejmě má negativní vliv i na jízdní doby náhradních autobusů při výlukách. Samozřejmě záleží na tom, jak dlouhý je úsek postižený konkrétní výlukou, v zásadě lze ale říct, že největší problémy při výlukách vznikají na území Plzeňského kraje, v okolí Žihle.
Ani linkové autobusy, které kraj objednává (např. linka DÚK 744 v trase Žatec – Podbořany – Blatno), na tom nejsou o moc lépe. Zrovna v úseku Žatec – Blatno trvá rychlíku cesta zhruba 50 minut, linkovému autobusu to trvá zhruba 1 hodinu a 10 minut. Tato linka dnes jezdí především kvůli obsluze obcí Petrohrad a Stebno, kde v současné době zastavuje minimum vlaků, a také proto, že autobusy dokážou lépe obsloužit jižní části Žatce, kde jsou obchody a nemocnice. Ovšem rozdíl jízdních dob ukazuje, že autobus, přestože má výhody v podobě lepšího umístění autobusového nádraží v Žatci (na rozdíl od vlakového nádraží na okraji města), nedokáže nabídnout to, co dokáže nabídnout vlak, a to je rychlé spojení mezi městy.
Proto se domnívám, že nápad s objednávkou dálkových autobusů Ministerstvem dopravy by znamenal spíš zhoršení stávajícího stavu.
Co se týče spojení Praha – Liberec, tak si myslím, že by se to mělo vyřešit investicí do železnice. Už delší dobu se spekuluje o výstavbě Všejanské spojky. Nebylo by lepší, kdyby se její realizace skutečně uskutečnila a podařilo se tak vyřešit dopravu mezi Prahou a Libercem opravdu efektivně, tak, aby se dostalo na všechny zájemce o přepravu, a zároveň aby se zkrátil čas cestování po železnici? Třeba by se pak mohlo trochu ulevit i přetížené dálnici D10.
Domnívám se, že než ztrácet energii přípravou zákona, kde se bude složitě vymýšlet, za jakých podmínek může MD objednat autobus místo vlaku, by bylo dobré, aby Ministerstvo dopravy konečně začalo řešit modernizace tratí tak, abychom mohli cestovat jako v 21. století.
Jaroslav Komínek
Je šance, že se u nás někdy budou stavět silnice bez komplikací?
Našel se další podivný spolek z Dolní Horní, který se rozhodl otravovat život lidem z půlky republiky.
Jaroslav Komínek
Vládo, je nejvyšší čas něco začít dělat!
Nakupte autobusy na plyn, říkali. Prý jsou ekologické a výhodné a plynu je dost, říkali. Skvělé! Jenom nám ho nikdo nechce teď prodat, a to jsme nabízeli už DVANÁCTKRÁT víc, než dneska stojí. Nikdo se nechce zavázat.
Jaroslav Komínek
Výlet vlakem na Kokořínsko? Zapomeňte!
Jsme svědky další nehorázné prasárny, již tradičně pod taktovkou středočeského krajského radního Petra Boreckého (STAN).
Jaroslav Komínek
Sláva, po kolejích v ČR jel nejrychlejší vlak světa TGV
Má to ovšem několik ALE. Tento vlak se vyráběl kolem roku 1980 a jeho rychlost byla kolem 300 km/h. Dokázal tedy jet i rychleji, ale ne až tak v běžném provozu.
Jaroslav Komínek
Mezikrajské vlaky stále v ohrožení!
Zastupitelstvo Ústeckého kraje bude 1. listopadu schvalovat nový plán dopravní obslužnosti, který bude platit v období 2022 – 2026.
Jaroslav Komínek
Jak se stát stará o kulturní památky?
Správa železnic se definitivně rozhodla, že prodá vlakové nádraží v Louce u Litvínova. Z možného prodeje nádraží do soukromé správy nejsem vůbec nadšený.
Jaroslav Komínek
Opravdu přinese rušení spojů úspory?
V posledních dnech vyvolává značné emoce plán současného vedení Středočeského kraje na likvidaci provozu na devíti železničních tratích.
Jaroslav Komínek
Úspěšná obrana proti útoku – cesta za mříže
V polovině minulého týdne došlo na Plzeňsku k události, která v Česku není příliš obvyklá. O to důležitější ale je to, jak ji vnímá společnost, a především, jakou má oporu v právu.
Jaroslav Komínek
V hlavní roli sportu Fotbal
I tomu kdo se moc nezajímá o fotbal, nemohlo tenhle týden uniknout, co se v tomto sportu událo. Řekl bych, že přinejmenším naším fotbalem otřásly dva skandály.
Jaroslav Komínek
Obnovujeme další vlakové zastávky
Od letošního prosince, kdy se mění jízdní řády na železnici, se obyvatelé dvou obcí v okolí Žatce dočkají nových vlakových zastávek. Jedná se o zastávky Žiželice a Holedeček, na trati Chomutov – Lužná u Rakovníka.
Jaroslav Komínek
Zachraňme nádraží v Louce u Litvínova
Správa železnic (SŽ) provádí komplexní opravu tratě Oldřichov u Duchcova – Litvínov a pozvolna se blíží do konce.
Jaroslav Komínek
Jez Děčín – never ending story
Řešení splatnosti Labe respektive vybudování jezu u Děčína vypadá jak nikdy nekončící příběh. Po dálnici D8 to bude zřejmě další nekončící stavba.
Jaroslav Komínek
Konec lokálek v Čechách, aneb kdo by měl financovat železniční dopravu?
V posledních dnech Ministerstvo dopravy přišlo ve své chystané Koncepci veřejné dopravy s nápadem, že provoz regionální železniční dopravy by měl být opět objednáván a placen přímo státem, nikoliv jednotlivými kraji.
Jaroslav Komínek
Trolejbusy v Chomutově a Jirkově slaví už 25 let provozu
U příležitosti výročí 25 let provozu trolejbusů jsem poskytl rozhovor týdeníku Nástup a myslím, že stojí za to, ho posunout i za hranice okresu Chomutov...
Jaroslav Komínek
Veřejnou dopravou za krásami Ústeckého kraje
Psal se rok 2013, po mnoha letech nekončící stavby dálnice D8 to vypadalo, že se konečně dočkáme dokončení této významné dálnice propojující Prahu s dálniční sítí v Německu.
Jaroslav Komínek
Jakou zeleninu a jak dál v českém zemědělství?
Není snad den, kdy by se nediskutovali nad drahou zeleninou z dovozu. Řeší se kde a jakou zeleninu nakoupit a která je ta správná.
Jaroslav Komínek
Jedinečné nostalgické vlakové a lodní linky v Ústeckém kraji po páté
Zdálo se to jako neuvěřitelné, když se v březnu 2016 zahajoval provoz nostalgických vlaků na pěti železničních linkách a lodní linky, kterou v roce 2017 doplnila další lodní linka.
Jaroslav Komínek
Opatření v dopravě proti šíření nemoci COVID 19
Málokdo z nás by si v minulosti dokázal ve svém životě představit situaci, která by tak výrazně ovlivnila veřejnou hromadnou dopravu osob.
Jaroslav Komínek
Děkuji vedení DSÚK a hlavně řidičům za jejich práci
Možná jste zaznamenali v minulých dnech rozhodnutí ÚHOS o udělení nepravomocné pokuty pro krajského dopravce DSÚK p.o. za nákup autobusů.
Jaroslav Komínek
Zájem o veřejnou dopravu stoupá
Ústecký kraj geograficky sousedí se čtyřmi kraji a také s Německem. Vzhledem k tomu, že není možné ukončit všechny linky na hranicích krajů, tak s ostatními kraji a německou stranou spoluobjednáváme několik mezinárodních linek.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 391x
Radní a zastupitel města Chomutova