Trolejbusy v Chomutově a Jirkově slaví už 25 let provozu
V tichosti a bez fanfár uplyne 1. července pětadvacáté výročí zahájení provozu trolejbusové dopravy v Chomutově a Jirkově. "Chtěli jsme čtvrtstoletí provozu připomenout slavnostním dnem otevřených dveří v Dopravním podniku měst Chomutova a Jirkova (DPChJ), ale protipandemická opatření nám udělala čáru přes rozpočet. Nedá se nic dělat, oslavíme to příští rok," krčí rameny předseda představenstva DPChJ a náměstek hejtmana Ústeckého kraje pro dopravu Jaroslav Komínek. V této souvislosti jsme ho zeptali:
Můžete čtenářům připomenout, co vzniku trolejbusového spojení mezi oběma městy předcházelo?
Od počátku osmdesátých let se hovořilo o výstavbě tramvajové trati po vzoru rychlodráhy mezi Mostem a Litvínovem. Tato myšlenka však opakovaně narážela jak na prostorové, tak i na finanční limity; bylo obtížné najít pro kolejiště trasu v městské zástavbě či v její blízkosti. Také pořizovací náklady na tramvajové spojení byly ve srovnání s trolejbusem několikanásobně vyšší; už jen ceny samotných vozů se zásadně liší — zatímco pořízení trolejbusu přijde v dnešních cenách na 15–20 miliónů korun, tramvaj stojí třeba třikrát, čtyřikrát tolik. V roce 1990 bylo proto rozhodnuto, že městská hromadná doprava v souměstí Chomutov — Jirkov bude vyřešena trolejbusy.
Co se dělo potom?V roce 1992 začala po průzkumu a projektování výstavba trati, která vyvrcholila zmíněného 1. července 1995, kdy se trolejbusy Škoda 15Tr svezli první cestující. Těchto legendárních vozů dopravní podnik pořídil celkem 25 a sloužily v podstatě až do roku 2018, kdy došlo k mohutné obměně vozového parku. Dva z prvních trolejbusů ještě dopravní podnik má. Jeden slouží jako servisní, druhý — s číslem 008 — byl kompletně zrenovován a je takříkajíc "vlajkovou lodí", která vozí návštěvníky při oslavách a lze si jej pronajmout i k soukromým vzpomínkovým či narozeninovým jízdám a podobně. Co se samotné trati týká, v roce 1996 byla prodloužena tak, aby umožňovala obsluhu železničního nádraží, v roce 1998 byla protažena k Železárnám a v roce 2000 vznikla smyčka na novém autobusovém nádraží.
Trolejbusová doprava v Chomutově a Jirkově ale měla i namále. Jak to bylo s plánem na její zrušení?
Někdy na přelomu století se začalo přemýšlet o budoucnosti městské hromadné dopravy v našem souměstí. Nakonec zastupitelé obou měst dospěli k rozhodnutí, že trolejbusy se nechají takzvaně dojezdit a od roku 2015 budou postupně nahrazovány autobusy na CNG (stlačený zemní plyn). Dopravní podnik na nákup těchto vozů požádal o dotaci a pořídil jich celkem 15; kvůli dotačnímu řízení a výrobním lhůtám dorazily v letech 2018 až 2020. V roce 2016 — přestože Jirkov jasně deklaroval, že s trolejbusy již nepočítá — se naskytla možnost požádat také o dotaci na nákup nových elektrických vozů; DPChJ to po projednání zastupitelstvy obou měst zkusil a uspěl. A tak v roce 2018 mohl do vozového parku zařadit 15 nových trolejbusů v hodnotě 174 miliónů korun. Jak trolejbusy, tak autobusy za dalších asi 101 miliónů se díky dotacím z programů IROP a ITI podařilo pořídit za zlomek jejich skutečné ceny a nezatížit tím rozpočty zřizovatelů.
Jak vidíte budoucnost naší trolejbusové dopravy a potažmo celého DPChJ?Chomutovsko–jirkovská trolejbusová síť je po Mariánských Lázních druhá nejkratší v republice, ale zároveň má nejmladší vozový park v ČR. Její budoucnost vidím v pozvolné obměně vozů i ve změně propojení trolejových vedení tak, aby trolejbusy mohly obsluhovat především hustě osídlené oblasti; jednou — nikoli jedinou — cestou může být například jejich odklonění ze silnice č. 13, kde široko daleko nikdo nebydlí. V rámci podniku jsme zvažovali například i možnosti takzvaných parciálních trolejbusů, které dokáží určité kratší trasy překonat na baterie i mimo dosah trolejí, ale ukazuje se, že jde o technologii stále ještě příliš mladou a zatím ne zcela v praxi využitelnou. Sledujeme také vývoj vodíkové platformy, kterou osobně považuji za jedinou reálnou formu elektromobility — vodíkové vozy se nemusí nabíjet ze zásuvky elektřinou, která byla vyrobena někde jinde. Elektřinu si vyrábí samy z vodíku a odpadním produktem jejich provozu je voda. Problém je — myslím, že dočasně — absence vodíkových plnicích stanic, které slouží k "tankování" paliva. Ústecký kraj v této věci podepsal smlouvu o spolupráci s Ústavem jaderného výzkumu (ÚJV) v Řeži, kde vodíkové palivové články vyvíjejí a několik let v ostrém provozu testovali vodíkový autobus a plnicí stanici na městských linkách v Neratovicích. To vnímám jako vzdálenější, ale nikoli nedosažitelnou budoucnost. Co se nejbližšího směřování DPChJ týče, máme požádáno o dotaci na zastřešení parkovací plochy pro trolejbusy a autobusy. Pokud uspějeme, posuneme se v oblasti péče o vozový park zase o kus výš.
Děkuji za rozhovor. Tomáš SKŘIPSKÝ
Jaroslav Komínek
Je šance, že se u nás někdy budou stavět silnice bez komplikací?
Našel se další podivný spolek z Dolní Horní, který se rozhodl otravovat život lidem z půlky republiky.
Jaroslav Komínek
Vládo, je nejvyšší čas něco začít dělat!
Nakupte autobusy na plyn, říkali. Prý jsou ekologické a výhodné a plynu je dost, říkali. Skvělé! Jenom nám ho nikdo nechce teď prodat, a to jsme nabízeli už DVANÁCTKRÁT víc, než dneska stojí. Nikdo se nechce zavázat.
Jaroslav Komínek
Výlet vlakem na Kokořínsko? Zapomeňte!
Jsme svědky další nehorázné prasárny, již tradičně pod taktovkou středočeského krajského radního Petra Boreckého (STAN).
Jaroslav Komínek
Sláva, po kolejích v ČR jel nejrychlejší vlak světa TGV
Má to ovšem několik ALE. Tento vlak se vyráběl kolem roku 1980 a jeho rychlost byla kolem 300 km/h. Dokázal tedy jet i rychleji, ale ne až tak v běžném provozu.
Jaroslav Komínek
Mezikrajské vlaky stále v ohrožení!
Zastupitelstvo Ústeckého kraje bude 1. listopadu schvalovat nový plán dopravní obslužnosti, který bude platit v období 2022 – 2026.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Fotbalový zápas se dohrál noži. Další důkaz, jak války klanů sužují Německo
Premium Tam, kde kdysi přilétla nějaká ta rána pěstí, se dnes střílí. Řeč je o okresním fotbale v Německu,...
Chybí důležitý lék na astma, i kvůli ceně. Kdo koho vydírá? přou se lidé
Premium Češi s astmatem, alergií či chronickou obstrukční plicní nemocí složitě shánějí lék ve spreji...
Na Ukrajině se už vykládá pomoc z amerického miliardového balíku
Americká vojenská pomoc pro Ukrajinu v rámci balíku, který Kongres schválil koncem dubna, již...
Při hromadné nehodě na Karlovarsku zemřel člověk, další čtyři se zranili
Vážná dopravní nehoda dvou osobních a nákladního vozidla uzavřela silnici I/6 u Čichalova na...
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 391x
Radní a zastupitel města Chomutova